המחלקה (Class)

סגור באמצעות טופס זה תוכלו לספר ולהמליץ לחבריכם..
שם השולח:
כתובת דוא"ל של השולח:
שם המקבל:
שלח לכתובת דוא"ל:
הוסף הערה:
ניתן לראות מחלקה כתבנית ממנה נוצרים אובייקטים בעלי אותן התכונות, ממחלקה ניתן ליצור מספר רב של אובייקטים ולכל אחד מהם ניתן להגדיר ערכים שונים.



המחלקה (Class) המחלקה - Class


 
מאת: ארז קלר



בעולמנו יש הרבה מאוד אובייקטים, מאות, אלפים, מיליונים ומיליארדים.
רבים מהם מאותו הסוג.
כמה חברים יש לכם בפייסבוק? - כולם אובייקטים מאותו הסוג - נניח "חברים".את כל אותם אובייקטים "חברים" ניתן לתאר באותה הצורה:
לכולם יש שם פרטי ומשפחה, לכולם יש תמונת פרופיל, לכולם יש רשימת חברים .......
 
הייתם פעם בסופר?סופר מרקט
בסופר מוכרים מוצרים: בשר, חלב, שוקולד, חומוס, ספגטי ......
כמה מוצרים יש בסופר?  1000? 2000? 5000? 10,000? לא יודע, אבל המון.
מה שאני כן יודע שכולם מאותו הסוג שנקרא "מוצר" ושניתן לתאר את כולם על פי אותה התבנית:
שם מוצר.
שם יצרן.
מחיר.
משקל.
 (ואפשר להוסיף עוד ועוד תכונות)
 
 
כמה מכוניות עוברות לנו מול העיניים כאשר נסתכל 5 דקות על כביש סואן?
100? 200? או אולי 1000?
את כל המכוניות שעברו לנו מול העיניים ב-5 דקות הללו ניתן לתאר באותה השיטה או על פי אותה תבנית:
יצרן, שנת ייצור, צבע, נפח מנוע, עוצמת מנוע, גובה, רוחב, אורך......

כל המכוניות שעברו לנו מול העיניים ב-5 דקות הללו מסוגלות לבצע את אותן הפעולות (פחות או יותר): התנעה, כיבוי, תדלוק, האצה, האטה, בלימה, פתיחה, נעילה ......
המכנה המשותף רחב מאוד בין כל המכוניות.
את כל המכנה המשותף הזה ניתן לתחום למחלקה.
ניתן לראות מחלקה כאב טיפוס או תבנית ממנה נוצרים אובייקטים בעלי אותן התכונות, ממחלקה ניתן ליצור מספר רב של אובייקטים ולכל אחד מהם ניתן להגדיר ערכים שונים.
המחלקה "מכונית" תגדיר שדות כגון: יצרן, שנת ייצור, צבע, נפח מנוע, עוצמת מנוע, גובה, רוחב, אורך.
האובייקט "מכונית" יגדיר את ערכם של השדות והוא יהיה שונה בין אובייקט מכונית אחד לשני.
המחלקה "מכונית" תגדיר אילו פעולות ניתן לבצע על האובייקט:
התנעה, כיבוי, תדלוק, האצה, האטה, בלימה, פתיחה, נעילה ......
האובייקט "מכונית" יוכל לבצע אותם בפועל.
 

  
בתוכנית מחשב מוצגים על המסך מספר עיגולים:
האובייקטים נוצרים מהמחלקה עיגול.

כמו כל דבר בעולם התכנות עיגול הוא אובייקט וכמו לכל אובייקט גם לעיגול ניתן להגדיר מספר תכונות.
התוכנית מציירת חמישה עיגולים (חמישה אובייקטים), חיצונית הם נראים שונים (בצבע, בגודל ובמיקום),
אולם המבנה של כולם זהה, לכולם ניתן להגדיר גודל, צבע ומיקום.
המבנה של כולם זהה משום שהם הוגדרו מאותה המחלקה.


המחלקה "עיגול" מגדירה את התכונות הבאות:
            צבע (Color) , גודל (Width, Height), מיקום (X,Y).
האובייקטים שנוצרו ממחלקה זו מכילים את הערכים הבאים:

העיגול הראשון צבעו ירוק, גודלו 100 ,Height=100Width= ומיקומו x=10, y=30.
העיגול השני צבעו כחול, גודלו 120 ,Height=120Width= ומיקומו x=20, y=150 ,
העיגול השלישי צבעו אדום, גודלו 70 ,Height=70Width= ומיקומו x=200, y=230 .
 וכו' וכו' וכו' ....
 
דוגמה נוספת:
זרובבל, חסיה, שושנה, אלימלך ושאלתיאל הם כולם בני אדם.
לבני אדם יש הרבה תכונות, כגון: מספר זהות, גובה, משקל, צבע עיניים וכו'.
בדוגמה ישנם חמישה אובייקטים ממחלקת "בני האדם", לכל אחד מהם מוגדרים ערכים אחרים לתכונות:
זרובבל שוקל 80 ק"ג , גובהו 168 ס"מ ועיניו כחולות,
חסיה שוקלת 144 ק"ג, גובהה 143 ס"מ ועיניה ירוקות,
ושושנה שוקלת 57 ק"ג, גובהה 174 ס"מ ועיניה אדומות (מעייפות).
לכל האובייקטים הללו אותם התכונות, אולם כל אחד מהם מגדיר ערכים שונים לכל תכונה. 
 
המחלקה Person

לסיכום:
מחלקה היא תבנית או אב-טיפוס, ניתן להקצות ממנה אובייקטים רבים,
המחלקה מגדירה מהן התכונות האפשריות ומה הפעולות האפשריות,
האובייקט מגדיר את הערכים הפרטיים שלו לכל אחת מהתכונות וכיכול לבצע את הפעולות.


 
 


 
כחול עמוק נגד קספרוב
פברואר 1996, היסטוריה בעולם המחשוב,
בפעם הראשונה ניצח מחשב אלוף עולם בשחמט.
 
כחול עמוק נגד קספרוב
 

   
 
 



 
 



כל הזכויות שמורות למחבר ©